MyCartopia.com Click here to get one

Sunday 15 February 2009

Dewan Ulama PAS minta umat Islam boikot majalah Al-Islam

Dewan Ulama PAS Pusat menyeru umat Islam bangkit dan menentang kenyataan yang dikeluarkan majalah Al-Islam dalam tajuk 'Ulama jangan merapu' dalam sesi keluaran bulan Ogos 2009.

Setiausahanya, Dr Badaruzaman Md Yusuf berharap majalah itu diboikot kerana isi kandungannya kali ini mengandungi unsur yang boleh merosakkan akidah umat Islam.

"Kita berharap pihak berwajib termasuk Perdana Menteri merangkap Menteri Keselamatan Dalam Negeri, Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi mengambil perhatian terhadap perkara tersebut bagi mengelakkan perpecahan di kalangan umat Islam berhubung krisis kepimpinan ulama.

Menurut beliau, tajuk tersebut amat menghina institusi ulama terutamanya para mufti kerana isi kandungan itu berhubung dengan keputusan muzakarah ulama mengenai kongsi raya.

"Kita menentang dakwaan yang disiarkan dalam tajuk `Ulama jangan merapu' kerana alasan penulis terlibat amat rendah nilainya dan ia hanya bergantung kepada pandangan orang tertentu sahaja," katanya.

Beliau berkata, istilah merapu itu membawa makna yang sangat negatif dan mereka meletakkan status ulama itu seolah-olah sama dengan orang yang duduk di Hospital Tampoi atau Tanjung Rambutan (institusi menempatkan pesakit jiwa).

Menurut beliau, orang Islam sekarang jahil dan tidak lagi memberi kepercayaan kepada ulama khususnya dalam hal yang berkaitan dengan agama.

Katanya, ulama orang yang paling layak menyelesaikan apa sahaja masalah berkaitan agama tetapi senario hari ini mereka hanya diletakkan dalam sudut tertentu dalam suatu majlis kebesaran negara.

Beliau berkata umat Islam hari ini bukan sahaja menolak ulama tetapi lebih berani menghina mereka dan itu merupakan salah satu tanda akan berlakunya kiamat.

No comments:

Post a Comment